از بین بردن اثر ژل با آنزیم هیالاز

یکی از مشکلات رایج در هنگام تزریق ژل یا فیلر به نواحی مختلف صورت، تزریق میزان زیاد ژل و یا حتی تزریق نادرست آن است. برای از بین بردن و کم کردن اثر ژل تزریق شده، از آنزیمی با عنوان هیالاز یا هیالورونیداز استفاده می شود. اما طبیعتا این کار باید با نظر متخصص با تجربه، و با درنظر گرفتن کلیه جوانب و عوارض احتمالی انجام شود. در این مقاله به بررسی صفر تا صد استفاده از آنزیم هیالاز می پردازیم.

هیالاز یا هیالورونیداز چیست و چگونه می تواند اثر ژل را از بین ببرد؟

در مرحله ی اول باید در نظر گرفت که حذف ژل های ساخته شده از اسید هیالورونیک بسیار آسانتر از سایر مواد است. رفع اثر ژل های غیر هیالورونیک در اغلب موارد نیاز به جراحی دارد در حالیکه ژل های هیالورونیک را می توان با خیال راحت حرف کرد.

هیالاز یا هیالورونیداز آنزیمی است که با تزریق به پوست اثر ژل را از بین برده یا حل می کند. در واقع این کار را با تجزیه اسید هیالورونیک انجام می دهد. معمولا نتایج تزریق این آنزیم فوری است اما ممکن است نتیجه نهایی طی چند روز بروز کند و حتی در برخی مواقع نیاز است که مجددا تزریق تکرار شود.

چرا ژل های پوستی را با هیالاز یا هیالورونیداز حذف می کنند؟

در برخی مواقع افراد از نتایجه تزریق فیلر پوستی خود راضی نیستند. اگر فیلر هیالورونیک اسید دارید می توانید منتظر بمانید تا هیالورونیداز طبیعی بدنتان به تدریج اثر فیلر را حذف کرد. البته در این شرایط بهتر است با پزشک مختصص خود مشورت کنید.

دلایل دیگری که ممکن است افراد نیاز به تزریق هیالورونیداز  داشته باشند رفع عوارض زیبایی مانند عدم تقارن، توده ها و ندول هاست. برخی از عوارض زیبایی بعد از انجام درمان که البته نادر هستند بسیار جدی بوده و حتما باید مورد توجه قرار بگیرند در غیر اینصورت می تواند باعث بروز مشکلاتی نظیر انسداد عروقی که ممکن است منجر به مرگ بافت و یا حتی کوری شود. هرچند که موارد گفته شده بسیار نادر هستند.

آیا پس از برداشتن اثر فیلر با هیالورونیداز مجددا می توان فیلر دریافت کرد؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که بله. بعد از برداشتن فیلر، مجددا می توان تزریق انجام داد. اما باید به نکته توجه شود که این کار نباید بلافاصله انجام شود. بعد از تزریق هیالورونیداز پزشکان معمولا توصیه می کنند که برای بازیابی پوست چند هفته باید صبر کنید تا مجددا تزریق انجام شود. البته این امر در بین افراد مختلف متفاوت است. و در نهایت پزشک شما بهترین روش درمانی را برای شما درنظر خواهد گرفت.

عوارض یا خطرات تزریق هیالورونیداز چیست؟

طبیعتا هیچ درمان زیبایی بدون خطر ( حتی خطر بسیار کوچک ) وجود ندارد و تزریق هیالورونیداز هم از این قائده مستثنی نیست.

واکنش های رایجی که بعد از تزریق هیالاز یا هیالورونیداز رخ می دهد، عبارتند از: قرمزی، تورم، درد، خارش، کبودی و حساسیت در محل تزریق. از آنجا که هیالورونیداز آنزیمی است که هیالورونیک اسید را تجزیه می کند، این خطر وجود دارد که اسید هیالورونیک موجود در بدن شما را نیز تجزیه کند.

ایجاد آنافیلاکسی ( واکنش آلرژیک شدید ) عارضه دیگری است که ممکن است پس از تزریق رخ دهد. به همین دلیل باید یک مشاوره کامل با پزشک متخصص انجام شود.

در نهایت باید درنظر داشته باشید که تزریق هیالورونیداز معجزه نخواهد کرد. و ممکن است از نتایج کاملا راضی نباشید.

در چه مواردی نباید هیالاز تزریق کرد؟

در صورتیکه حساسیت فرد به هیالورونیداز محرز شود به هیچ عنوان نباید ریسک تزریق را پذیرفت. همچنین توصیه می شود که زنان باردار و شیرده نیز تزریق انجام ندهند. در صورتی که داروی پزشکی خاصی مصرف می کنید توصیه می شود که تزریق هیالورونیداز انجام ندهید.

دکتر سینا نوبهاری
دکتر سینا نوبهاری
مقالات: 4

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *